Kongens gate 6, 0153 Oslo
+47 904 19 486
kontakt@quisma.com

Vanskelig å komme i gang med innholdsproduksjon? Start med en strategi!

Du har sikkert hørt det mange ganger nå – godt innhold er viktig. Det hjelper deg med å bli oppdaget på nettet, i sosiale medier, bygger merkevare, skaper merkevareambassadører, bidrar til salg, og så videre. Men hva er godt innhold og hvordan kommer man egentlig i gang?  


Innhold er et svært bredt begrep som omfatter alt av kommunikasjon fra en merkevare i form av tekst, lyd, bilde og video. Dette kan distribueres digitalt eller analog. Selv om innhold og content marketing har vært buzzord de siste årene, er egentlig ikke innhold noe nytt. Det har bare fått nye arenaer og kanaler å skinne i. Konkurransen om publikums oppmerksomhet har blitt større. Dermed har innhold fått en ny rolle – å formidle budskap effektivt i et støyende landskap.

Definisjonen av godt innhold er enkel og innebærer heller ikke noe revolusjonerende nytt. Godt innhold er innhold som folk oppfatter som relevant, interessant og nyttig. Det gir dem noe i form av informasjon, tips og råd, underholdning, eller vekker følelser. Godt innhold ligger i sweetspot’en der du treffer målgruppen din samtidig som bedriften din oppnår noe av verdi.

Det vanskelig er å komme frem til hva din målgruppe synes er bra. Og ikke minst – definere hvem målgruppen din er, hva de liker og hvilke kanaler de befinner seg i. Disse tingene er avgjørende å forstå for å skape innhold som virker for din bedrift. Derfor anbefaler vi å starte med en innholdsstrategi.

Vi har samlet sammen våre beste tips til hvordan du kommer i gang med en innholdsstrategi:

  • Definer målet med innholdsatsingen din

Hvorfor skal du og din bedrift bruke tid og ressurser på innholdsproduksjon? Hva skal innholdet oppnå for din bedrift? Ha dine overordnede forretningsmål, visjon og verdier i bakhodet når disse defineres.

  • Forstå målgruppen din

Hvem er de og hvilke kanaler bruker de? Hva er de interessert i?

  • Definer en Tone of Voice og personlighet for din bedrift

Hvilken personlighet har din bedrift? Hvilket inntrykk skal mottaker av innholdet sitte igjen med? Eksperten, innovatøren, hipsteren, den pålitelige? Dette legger føringer for språk, tonefall og visuelt uttrykk.

  • Definer hvilke historier du ønsker å fortelle målgruppen din

Hva er det viktig for din bedrift å kommunisere? Å definere noen få kjernehistorier gjør at du lettere kan prioritere tema for innhold.

  • Finn ut av hvordan og hvor du skal kommunisere

Hvilke typer innhold er mest hensiktsmessig, og i hvilke kanaler? Kanal legger føringer for innholdets format og form. Ikke ta deg vann over hodet: velg heller en kanal du kan satse skikkelig på, heller enn å prøve å være tilstede i alle kanaler.

  • Gjør en audit av innholdet du allerede har

Hva har du? Kan dette tilpasses eller optimaliseres? Hva mangler du?

  • Kartlegg ressursene du har tilgjengelig til innholdsproduksjon

Hva har du tilgjengelig av menneskelige ressurser og budsjetter til produksjon? Skal innholdet produseres in-house, eller burde du engasjere et byrå, en freelancer eller en influencer?

  • Lag et årshjul og en innholdsplan

Et årshjul gir deg oversikt over året og hvilke dager eller sesonger som er viktige. Her kan du oppdage mange muligheter for innhold. En innholdsplan/publiseringsplan er mer en mer detaljert plan, der du kan planlegge innhold etter kjøpstrakten, sette mål og KPIer per innholdspost, budskap, budsjett til spredning, hvem som er ansvarlig osv.


Synes du det er vanskelig å vite hvor du skal starte med innholdsproduksjon? Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang med en workshop eller rådgivningstimer. Vi kan også hjelpe deg med en innholdsstrategi og innholdsplan, samt produksjon og spredning av innhold.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *